Jak si užít dovolenou na 100%

Možná se v práci před dovolenou snažíte vyčistit stůl. Udělat vše tak, abyste mohli s klidným svědomím odjet a užít si dny volna. Musím ještě stihnout udělat to, či ono, a pak rychle na dovolenou. Hurá, dovolená začíná….konečně!

Prvních pár hodin, dnů dovolené v nás ještě doznívají myšlenky, které se pojí k práci. “Poslal jsem tu nabídku na správnou adresu?”, “Budou vědět koho kontaktovat?”….

Aniž si to uvědomujeme, tyto pracovní myšlenky ukrajují náš dovolenkový čas, čímž se nám dovolená výrazně zkracuje. Jsme sice přítomni tělem, ale ne duchem. A to je škoda, nemyslíte? Po pár dnech se už přizpůsobíte dovolenkovému tempu a konečně si užíváte zaslouženou dovolenou. Máte se skvěle.

Všechno krásné ale jednoho dne končí, a s příchodem konce dovolené a začátkem pracovního režimu, se do našeho podvědomí opět vkrádají myšlenky na pracovní povinnosti. Tímto způsobem si osekáme naší dovolenou na začátku i na konci.

Návraty do “normálního” pracovního režimu bývají kruté. Zvláště první dny po dovolené mohou být hodně náročné. Sotva jsme si zvykli na dovolenkové tempo, už tu máme opět další změnu a tentokrát si musíme zvyknout na tempo pracovní. Naštěstí toto období netrvá dlouho a většinou si po pár dnech opět zvykneme.

Klasický přístup

Lze se tomuto prokletí nějak vyhnout?

Nevím o žádném 100% receptu, ale přišel jsem na způsob, který může tuto turbulenci zmírnit.

Můžete vyzkoušet následující přístup. Jsem si vědom toho, že nemusí fungovat každému. Záleží totiž na povaze práce, kterou vykonáváte. Pokaždé ale existuje možnost přizpůsobit se daným podmínkám. I těmto tématům se věnuji při svých konzultacích (link).

A jak tedy na to? Celý proces si rozdělíme na následující části:

  1. Před dovolenou

Důvodem prvního průniku (viz obr. Klasický přístup) je, že jsme před dovolenou zrychlovali. Snažili jsme se všechno dodělat a stihnout a setrvačnost se objevila v první části dovolené.

Doporučuji následující postup:

Nový přístup

Stanovte si deadline na dokončení úkolů o týden dopředu. Tj. týden před dovolenou. Snažte se vyčistit si stůl týden před dovolenou a poslední týden před dovolenou řešte již  jen to nejnutnější. Cílem je zpomalit a připravovat se dopředu na dovolenkové tempo, na rozdíl od zrychlení v posledním týdnu.

Možná vaše hlava na začátku dovolené nebude 100% čistá, ale myšlenky, které se vám budou honit v hlavě nebudou mít už takovou energii.

  1. Po dovolené

I když víte, že na vás v prvním týdnu po dovolené bude čekat řada úkolů, neskákejte rovnou do studené vody. Místo toho si prvních pár dnů po dovolené vyčleňte na pomalý rozjezd.

Jak na to?

Všechno je o správném plánování. Nenechte se vystresovat množstvím úkolů, které na vás po dovolené čekají a místo toho si stanovte jasné priority. Udělejte si plán na první tři dny. Tyto dny dělejte jen to nejdůležitější, a to v určitém vymezeném čase (ne celou pracovní dobu).

Udělejte si časovou rezervu. Tu pak můžete využít buď na další úkoly (pokud na to budete mít chuť), nebo na volný čas během něhož se můžete věnovat něčemu, co vám vylepší náladu a dobije energii. Můžete si zajít na kávu do oblíbené kavárny, nebo si můžete jít zasportovat.

Shrnutí

  • Před dovolenou nezrychlujte, ale naopak zpomalujte.
  • Stanovte si deadline pro vyřešení důležitých úkolů týden před dovolenou, ne až v posledním týdnu.
  • Užijte si dovolenou v pohodovém tempu.
  • Po dovolené neskákejte rovnýma nohama do studené vody. Místo toho si dejte čas na zotavenou po dovolené a rozjíždějte se pomalu.

Tuto metodu jsem doporučil svým známým a sami byli překvapeni, jak dobře jim zafungovala.

Vyzkoušejte ji i vy a dejte mi vědět, jestli vám pomohla.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.